Isnin, 7 Januari 2013

Muka

Rupa paras, Ya rupa paras. Rupa paras bukan cermin seseorang itu sebenarnya. Kadang-kadang rupa paras yang cantik tidak mencerminkan seseorang itu sebaliknya juga begitu. Izinkan saya menceritakan kepada kalian pengalaman saya mengenai rupa paras.

Pengalaman ini berlaku pada diri saya sendiri sebagai seorang manusia yang diuji. Awek? bukan, saya tidak pernah menceritakan perihal awek dalam sebarang penulisan saya walaupun orang selalu kata saya mempunyai awek-awek cantik sebelum ini. abaikan...

Saya berkawan dengan ramai kerana kekerapan berpindah ke satu tempat ke tempat lain. Pengalaman pertama saya berkawan dengan seorang sahabat daripada sudut luaran memang berketerampilan dalam segala hal. Sayangnya setiap kali saya keluar dengan kawan ini juga kawan sepersis ini agak sukar untuk saya ajak pergi menunaikan kewajipan sebagai muslim. Ya susahnya macam nak paksa budak makan ubat demam. Acap kali berlaku pada saya. Berbeza dengan seorang sahabat saya yang seorang ini. Penampilannya cukup menggambarkan betapa jiwanya seorang Rokes yang Hardcore. Berambut melepasi lengan, Pakaian jangan ceritalah anda boleh gambar penampilan seorang rokes bagaimana. Tetapi setiap kali ajak menunaikan kewajipan, muda langsung baginya tiada unsur menentang atau malas.

Saya membawa isu ini bersama teman rapat saya. Pengalaman mereka nyata lebih menyedihkan daripada saya. Kawan saya pernah bersama untuk memancing di sebuah kawasan terpencil di Pahang. Dalam perjalanan. Kawan saya meminta untuk berhenti solat. Sayangnya tindakannya dicemuh. Sehingga dia memaksa untuk berhenti. Sedihnya ketika itu hujan dan dia bersolat di tepi jalan Segamat-kuantan di atas becak dan lumpur. Saya harap kawan saya ini tergolong dalam orang-orang muda yang pelik. Maksudnya orang muda yang mencintai agamanya dan ini golongan terlindung di bawah naungan Yang Kuasa.

Luaran langsung tidak menunjukkan apa di dalam hati masing-masing.

Seperti dalam akhbar hujung minggu yang saya pernah baca. Muka garang habis ketat tapi minat K-Pop

Saya ulang, Luaran langsung tidak menunjukkan apa di dalam hati masing-masing. Manusia memang ciptaan Tuhan cukup unik.


5 ulasan:

  1. lebih kurang macam bunyi rambut sama hitam tapi hati lain-lain..

    BalasPadam
  2. never judge a book by it's cover? hehehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lain padang lain belalang pun boleh :D

      Padam
  3. macam durian lah kan..
    luar nampak ganas, tajam, nampak kebal..
    sapa tahu ada ulat duduk bersantai2 di dalam isinya..
    hehehehe

    BalasPadam
  4. diluar ganas, didalam lembut rupanya si wadi ni. haha

    BalasPadam